تصاویر | واکنشهای متفاوت سینماگران به ماجرای پلنگ قائمشهر | از عکس جالبی که هدیه تهرانی منتشر کرد تا روایت لحظهای پریناز ایزدیار
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۷۳۳۱
همشهری آنلاین- وجیهه امیرخانی: روز گذشته و به دنبال دیده شدن یک راس پلنگ در شهر قائم شهر استان مازندران و تلاش۴ ساعته ماموران محیط زیست و آتشنشانان برای زندهگیری، این پلنگ تلف شد. پس از اعلام این خبر اهالی هنر به ویژه سینماگران به این اتفاق تلخ واکنشهای متفاوتی نشان دادند که در ادامه برخی از آنها را مرور میکنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هدیه تهرانی بازیگر شناخته شده سینما که طی سالهای اخیر به طور جدی فعالیت هایی را در عرصه محیط زیست آغاز کرده است از نخستین هنرمندانی است که با انتشار فیلم و اخبار مرتبط با این گونه جانوری،از زمان رویت، زندهگیری و تلف شدن آن اخبار مرتبطی را در صفحه شخصی خود بازتاب داد.
هدیه تهرانی علاوه بر انتشار فیلمی از زندگی پلنگ در محیطهای جنگلی، تصویر جالبی از پلنگ را در استوری بازنشر کرد.
این بازیگر در استوری دیگری یکی از توئیتهای یک طنزنویس را بازنشر کرد. در این توئیت آمده است:
« خرس را با گلوله
پلنگ را با تراکتور
میانکاله را پتروشیمی
صاف میکنیم
مدیریت میکنیم
مهار میکنیم»
رضا کیانیان از دیگر هنرمندانی است که با انتشار استوریهای متعددی به تلف شدن این گونه جانوری واکنش نشان داد. کیانیان در اولین استوری خود خطاب به مردم نوشت: «پلنگ سرگردان مازندران را مردم کشتند.»
و در استوری بعد با بازنشر کردن تصویری از پلنگ بیجان نوشت:ِ «واقعا انتظار داشتین خبری غیر از این بشنوید. من که دیگه این جور خبرها عادی شده برام ...»
پریناز ایزدیار چهره شناخته شده بازیگری تئاتر، سینما و تلویزیون نیز با انتشار دو استوری خشم خود را نسبت به این اتفاق نشان داد. او بعد از بازنشر خبر تلف شدن پلنگ مازندران در استوری دیگری درباره این اتفاق نوشت:
«اولین فیلم را شهروندان از پلنگ ساعت ۴/۳۰ صبح گرفتن. زمان دستگیری کی بوده؟ ۱۰/۳۰ شش ساعت که حداقل تا ۳/۳۰ این پلنگ یک جا نشسته بود. قبل از بیبند و باریهای مردم روبروی بانک که به حیوان استرس داد.
بهرام رادان بازیگر شناخته شده سینما در اولین دقایق انتشار این خبر با بازنشر کردن خبر تلف شدن این گونه کم یاب جانوری در قائم شهر به آن واکنش نشان داد.
بهرام افشاری دیگر بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون که به این اتفاق تلخ واکنش نشان داد. افشاری تنها با بازنشر خبر تلف شدن این راس پلنگ بعد از عملیات زندهگیری علامت اندوه و غم گذاشت.
بهاره کیانافشار بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نیز در واکنش به این اتفاق کاریکاتوری را در استوری صفحه خود بازنشر و علامتی از اشک و اندوه را با آن همراه کرد.
کد خبر 672189 برچسبها استان مازندران کارگردانان سینمای ایران خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران محیط زیست جنگل سینمای ایران حیوانات - یوزپلنگ آسیایی محیط زیست ایرانمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: استان مازندران کارگردانان سینمای ایران خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران محیط زیست جنگل سینمای ایران محیط زیست ایران تلف شدن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۷۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«روایت اول» از ردیف یک موسیقیدان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب
محمدباقر زینالی پژوهشگر، مدرس، آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در گفتوگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود از انتشار تازه ترین اثر پژوهشیاش خبر داد و گفت: به تازگی اثر پژوهشی را با عنوان «روایت اول» از ردیفنوشته موسیقی معروفی براساس نگارش لطف الله مفخم برای ویولن را بازگردانی و تصحیح کرده ام که به نظرم یکی از آثار پژوهشی است که می تواند در حوزه های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
وی در توضیحات تکمیلی پروژه خود بیان کرد: «ردیف» یکی از مهم ترین منابع موسیقی سنتی ایران است که آموزش و اجرای آن از دوره ناصری به تدریج همه گیر شد و یادگیری آن جزو جدایی ناپذیر یادگیری موسیقی سنتی در سال های اخیر شده است. در این مسیر معتبرترین این ردیف ها، ۲ ردیف «میرزا عبدالله» و «آقاحسینقلی» است که هر ۲ ردیفِ سازی محسوب میشوند که یکی برای سه تار و دیگری برای تار تدوین شده بود. هرچند نسخه ای که از ردیف «میرزاعبدالله» در حال تدریس است با تار و توسط نورعلی برومند روایت شده است. البته که هر دوی این استادان شاگردان زیادی داشتند که دانسته های خود را به آنها آموزش می دادند تا مطالب منتقل شده و موسیقی حفظ شود. یکی از این شاگردان با استعداد، درویش خان بود که بعد از اتمام دوره شاگردی ردیف، خلاقیت های زیادی نیز در موسیقی ایجاد کرد که از آن جمله می توان به ردیفی برای تدریس با تار اشاره کرد که وی با تنظیمی متفاوت آن را به شاگردان خود تدریس می کرد. از شاگردان معروف درویش خان هم می توان به مرتضی نی داوود و موسی معروفی اشاره کرد که این ردیف را درس گرفته و تدریس میکرده اند.
این پژوهشگر گفت: موسی معروفی علاوه بر تدریس، اقدام به نوشتن یادگرفته های خود به صورت نت کرد. جالب اینکه در آن زمان که معروفیِ جوان شروع به نوشتن این ردیف کرد، کمتر کسی در ایران به نت نویسی آشنا بود پس کاری که موسی معروفی انجام داده، در آن دوره پروژه ای بسیار خاص و مهم به نظر می آمد. در گذر زمان این نوشته، در سال ۱۳۱۸ به دست لطف الله مفخم پایان میرسد و این هنرمند به سبب شاگردی که نزد ابوالحسن صبا کرده بود این نت ها را به کوک های مرسوم در ویولن منتقل کردتا شاید مورد استفاده نوازندگان ویولن و حتی در تدوین ردیف ویولن صبا قرار بگیرد. ولی این اتفاق نمیافتد و نوشته های مفخم تا سال ۱۳۵۶ بدون استفاده میماند. در این سال دست نوشته ها بدون تصحیح توسط فرهنگستان هنر چاپ می شود و در بحبوبه پیروزی انقلاب اسلامی آنچنان که باید دیده نمی شود.
زینالی توضیح داد: سال ۱۳۸۲ به صورت اتفاقی نسخه ای از این کتاب را در کهنه کتاب فروشیای دیدم و آن را خریدم تا شاید استفاده ای از آن داشته باشم. البته تا سال ها فکر می کردم این کتاب همان ردیفی است که به نام ردیف موسی خان معروف است. بعدها متوجه اشتباه خود شدم و در محتوای کتاب کنجکاو شدم. از سال ۱۳۹۳ شروع به کار کردن روی این کتاب کردم و نت ها را برای سهولت اجرا به کوک های مرسوم در ردیف های تار منتقل کردم. بعدها این نوشته ها را تایپ کردم و به فکر چاپ آنها افتادم. سال ها دنبال ناشر معتبر برای چاپ درخور آن بودم. متاسفانه ناشران مختلفی که به آنها مراجعه می کردم همکاری برای چاپ نداشتند و از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ این داستان وقفه ای طولانی برای چاپ کتاب ایجاد کرد. حتی در خلال این پیگیری ها متوجه شدم یک هنرمند و مدرس شناخته شده حوزه موسیقی مانع چاپ این مجموعه توسط چند ناشر شده است. چون این کتاب را با کتاب ردیف موسی معروفی در تضاد می دیده و صراحتا به من گفت که این کتاب ردیف موسی خان را تضعیف خواهد کرد. چون کارشناسی کتاب توسط آن ناشران به این هنرمند موثر موکول شده بود که این جواب منفی مانع از چاپ کتاب در آن سال ها شد. البته در نهایت، کتاب «روایت اول» به صورت ناشر مولف چاپ شده است.
این نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: اشتباهی که در این مدت در برخورد دوستان با این کتاب متوجه شدم این بود که همه فکر میکنند این کتاب همان ردیف معروفی است اما این اشتباه به جهت نام موسی معروفی است که روی جلد آمده و پیشینه این ردیف را نمیشناسند. به نوعی می شود اذعان کرد که این ردیف را می توان ردیف «درویش خان» نامید. ضمن اینکه این کتاب برای کسانی که علاقهمند به پژوهش درباره ردیف و روند شکلگیری و رشد آن هستند، میتواند سودمند باشد و کاری که من انجام دادم پژوهشی روی زندگی موسی معروفی و لطف الله مفخم پایان، تصحیح اشتباهات موجود در نسخه اصلی کتاب، انتقال به کوکهای جدید و مضرابگذاری نت ها برای ساز تار بوده است.
وی در پایان تصریح کرد: این ردیف به تنهایی هنوز قابلیت آن را ندارد که به صورت مستقل به عنوان ردیف استفاده شود. باید پژوهش بیشتری درباره جمله بندیها و رفع اشکالات آن انجام شود تا ابهامات کامل رفع شود. همین طور، در تلاشم که نسخه ای صوتی از آن تهیه کنم تا نتها مفهوم صوتی پیدا کنند و نغمات و ملودیهای جدید به گوش ردیف دوستان و علاقهمندان موسیقی ایرانی برسد.
کد خبر 6096823 علیرضا سعیدی